TÁMOP-4.1.2A/1-11//1-2011-0084

Interaktív tananyagok fejlesztése az orvosképzésben

Sajtóanyag

A kutató-elitegyetemet elnyert intézmény a gyakorlatban is szeretne jól teljesíteni. A Debreceni Egyetemen olyan újításokat készülnek bevezetni, amelyekkel könnyebbé teszi a végzett hallgatók beilleszkedését a munka világában. A gyakorlati képzések korszerű feltételeinek megteremtése a Debreceni Egyetemen pályázati forrás felhasználásával történik. A Debreceni Egyetem a TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0084 számú pályázat keretében mintegy 153 millió forintos pályázati forrást nyert fejlesztésekre. „Gyakorlati kompetenciák elsajátítását szolgáló, szimulációs modelleken alapuló, interaktív audiovizuális eszközökkel támogatott oktatási tananyagok fejlesztése az orvosképzésben” című pályázat célja a gyakorlati oktatás korszerű feltételeinek megteremtése a képzés széles skáláján. A projekt lehetőséget biztosít olyan fejlesztések megvalósítására is, amelyek segítségével az intézmény figyelembe tudja venni a munkaerő-piaci előrejelzéseket.

A Debreceni Egyetem 15 karán közel 34 ezer hallgató folytat tanulmányokat. Az intézményi Küldetésnyilatkozatban meghatározott célok elérése érdekében a Debreceni Egyetem folyamatosan fejleszti képzési rendszerét és igyekszik azt a gazdasági és társadalmi igényekhez minél jobban hozzáigazítani. Jelen projekt megvalósulása arra ad módot, hogy az elvárt tananyag és infrastrukturális fejlesztések mellett a magyar és angol nyelvű tananyagok bővüljenek, megújuljanak, ami motorját képezheti minden olyan programnak, ami a hallgatóbarát oktatás színvonalának növelését célozza. Mindez az intézmény nemzetközi versenyképességének javítását is szolgálja.

Az OEC csaknem 1700 klinikai ágyon történő betegellátás keretében felelős az Észak-alföldi Régió, szélesebb értelemben a Tiszántúl, és Észak-kelet Magyarország lakosságának a legmagasabb szintű, speciális betegellátásáért. A gyógyító, megelőző és betegellátási munka nemzetközi színvonalon folyik. A szakmai elvárásoknak megfelelő, modern, speciális diagnosztikai és terápiás háttér segíti a munka minőségének és hatékonyságának biztosítását és fejlesztését. A DE OEC célkitűzése a kor színvonalának megfelelő, hatékony, odaadó és bizonyítékokra épülő gyógyító tevékenység megvalósítása, amely mindenki számára hozzáférhető és elérhető, és modellként szolgálhat az ország más gyógyító intézményei számára. Ennek keretében feladat a legmagasabb szintű költséghatékony diagnosztikai és terápiás ellátások fejlesztése, regionális és egyes szakterületeken országos profilok kialakítása.

A Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum Általános Orvostudományi Kara (DE OEC ÁOK) együttműködő partnereivel együtt pályázatot nyújt be gyakorlati kompetenciák elsajátítását szolgáló, szimulációs modelleken alapuló, interaktív audiovizuális eszközökkel támogatott magyar és angol nyelvű oktatási tananyagok fejlesztése. Az orvostanhallgatók klinikai képzése során a betegek heterogén összetétele miatt jelenleg nem garantálható, hogy a minden egyes hallgató megszerzi az elvárható gyakorlati kompetenciákat, ezért az alapvető diagnosztikus és kezelési eljárások, különös tekintettel az életmentő beavatkozások készség-szintű elsajátítása csak korlátozottan lehetséges. A nemzetközi szakirodalom alapján e hiányosság a kurrikulumba épített szimulációs gyakorlatokkal pótolhatók, azonban ezek a graduális orvosképzésben jelenleg Magyarországon nem állnak rendelkezésre. A DE OEC a projekt előkészítéseként már saját forrásból és elnyert támogatásból (TÁMOP-4.1.1/A-10/1/KONV-2010-0016) valósítja meg a Szimulációs Központ irnfrastrukturális fejlesztését melynek tartalommal, azaz célzott képzési programokkal történő feltöltése a jelen pályázat része. A képzési modulok a belgyógyászati, sebészeti, gyermekgyógyászati és sürgősségi ellátási kompetenciák elsajátítását célozzák meg, a tananyagok tartalmazzák az elméleti hátterét összefoglaló elektronikus anyagot, a gyakorlati készségeket bemutató videó prezentációt, interaktív gyakorló feladatokat (túlnyomórészt fantomokon ill. oktató betegeken), valamint a tudás elméleti részét ellenőrző teszt feladatokat. A benyújtott pályázat tehát szervesen illeszkedik egy hosszú távú fejlesztési stratégiához, melynek végső célja magasan képzett és gyakorlati tudást biztosító orvosképzés megvalósítása a Debreceni Egyetemen. Az együttműködő partnerként bevont felsőoktatási intézmények és központok, valamint a tananyag elektronikus elérhetősége garantálja azt, hogy a szűkebb régión kívüli hatások is megjelennek. Ez megnyilvánul a képzési program kialakításában résztvevők szakmai fejlődésébenben (képzők képzése), a képzésben résztvevő hallgatók piacképes tudásában, ill. a betegek ellátását magas szinten végző orvosok képzésén keresztül az egész társadalom egészségi állapotának javulásában, valamint komoly vonzerőt jelent külföldi hallgatók hazánkban történő képzésére is. A tervezett tananyagfejlesztés tehát megfelel mind az „egészség-ipar”, mind az „oktatás-ipar” igényeinek, közvetett hatása nemzetgazdasági szinten a nemzeti bruttó össztermék emelésében és munkahelyek teremtésében is megnyilvánul.

A pályázat az alábbiak szakterületeken történő tananyagfejlesztéssel járul hozzá a Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum fejlesztési céljaihoz:

I. Sebészeti készségek modul

II. Csecsemő- és gyermekgyógyászati modul

III. Belgyógyászati készségek modul

IV. Emelt szintű újraélesztési modul (ALS)

V. Alapszintű újraélesztési modul (BLS)

VI. Szituációs gyakorlatok oktató betegekkel modul

A projekt támogatási összege: 153 424 832,-Ft (95%)

A pályázat összköltsége: 161 499 824,- Ft

Önrész: 8 074 992,-Ft (5%)

Kódszám: TÁMOP-4.1.2A/1-11//1-2011-0084

 

Debrecen, 2012. január 24.

Legutóbbi frissítés: 2024. 05. 21. 13:53